Starší školní
věk a jeho vývojová charakteristika
Anna Dudová
Konec dětství je vždy vstupem do jiného světa. Hodnotu získává to, co má
důležitost v očích jiných, typicky v očích vrstevníků. Tento moment je znamením i pomocí k
rozpoznání přechodu do dalšího vývojového období, kdy se z dítěte stává
náctiletý.
Vykročit z dětství znamená vstoupit do období staršího školního věku, který
se v české odborné literatuře nazývá pubescence. V zahraniční odborné
literatuře se toto vývojové období označuje spíše jako raná adolescence (vedle
adolescence pozdní), puberta je pak spojována s tělesnými změnami, k nimž v
tomto období dochází.
Starší školní věk je spíše pojem pedagogický. Obecně je toto období spojené
s výraznými změnami, zasahujícími tělo, chování, prožívání, osobnost. Příznačná
je emoční nestabilita s častými a nápadnými změnami nálad, impulzivitou,
nepředvídatelností a nestálostí reakcí. Typické jsou tendence k úzkosti,
zranitelnost, citlivost ke kritice apod.
Starší školní věk společně s dobou
dospívání je obdobím, kdy je každý člověk citlivější na to, co si o něm myslí a
soudí druzí lidé. Současně kritice
podléhá všechno to, co dosud bylo samozřejmě přijímané. Problematizován je
vztah k okolnímu světu, zejména k dosavadním autoritám (rodiče, starší
sourozenci, učitelé). Kritika tu mnohdy také přechází do vzdoru a odmítání.
Rodina ztrácí svou zásadní roli a místo také v citové vazbě, a nahrazují ji
vrstevníci. Rodiče již nemají přímý vliv a dosah na výběr společníků (kamarádů)
i na podoby trávení volného času svých ratolestí.
Výrazné změny v různých oblastech života, s nimiž je starší školní věk
spojován, kladou značné nároky jak na pubescenta samotného, tak i na jeho
nejbližší okolí. Projevy procesu dospívání jedince se ovšem (individuálně)
velmi liší v kvalitě i intenzitě prožívání. Často se tu v této souvislosti
hovoří o změnách hormonálního systému. Důležité je ale upozornit na
fyziologický rozvoj mozku, na změny v cirkadiánních rytmech i na rizika nástupu různých zdravotních
potíží. Především se jedná o chronické nemoci (srdce, plic a revmatických
onemocnění či diabetu). Dle jednoho z amerických průzkumů duševního zdraví má
11% dětí ve věku 11-16 let duševní poruchu (schizofrenie, bipolární porucha,
deprese), přičemž chlapci jsou zde tou
náchylnější skupinou.
Optimální zrání dospívajícího mozku je podmíněno využitím možností k učení
a rozhodování i při využití pozitivních odměn.
Mozek dospívajícího se liší od mozku dospělého člověka. Důležitou částí,
která se mění, je čelní lalok, zejména oblast prefrontálního kortexu, který dozrává
díky zkušenostem a učení. Proto se dospívající učí lépe uvažovat, rozvíjet více
kontrolu své impulzivity a dělat lépe usuzovat. Prefrontální kůra je důležitou
oblastí mozku pro kritické plánovaní, rozhodování a kontrolu, prefrontální
lalok je sídlem úsudku, uvažování, řešení problému a racionálního rozhodování.
Poskytuje logiku porozumění a důsledků, reguluje emocionální chování, ovládá
agresi, schopnost organizovat myšlenky a plánovat budoucnost, kontroluje taktéž
abstrakci a během dospívaní prochází významnými změnami. Frontální a temporální
laloky vykazují v dospívání růst bílé mozkové hmoty, čímž se vysvětluje
zvyšující se schopnost mladých lidí kriticky uvažovat.
Není cílem pedagogů, aby tyto přirozené projevy násilně potlačovali, ale
aby tento výrazný náboj pomohli přetvořit do aktivit, při nichž se rozvíjí
tvořivost, iniciativa a optimismus. Tato fáze vývoje je citlivá na autoritu
převážně mocenskou. To znamená, že se děti v tomto období ještě nechají ovládat
autoritou, což ale neplatí v období následujícím, kdy si udrží autoritu jenom
ten, kdo si to – dle úsudku dospívajících – zaslouží.
Neodmyslitelnou součástí zrání mladého člověka je vrstevnická skupina,
která se může stát i významným výchovným prostředím v neformální a informální
výchově. Skupina jako prostor působení by měla být výchozím prostředím pro
působení každého pedagoga. Znalost jejího vývoje, dynamiky a dalších vlastností
jsou neodmyslitelným předpokladem zvládnutí pedagogické činnosti při
doprovázení dětí na cestě k dospělosti. Právě v období staršího školního věku a
následně v období adolescence hraje významnou roli vrstevnická skupina.
Odpoutání se od rodiny a nalézání uznání v peer-group představuje pro
dospívající klíčovou zkušenost. Jednou z
nejdůležitějších potřeb pubescenta je být přijatý, stát se plnohodnotným členem
preferované (referenční) skupiny. Vrstevnická skupina má významný vliv při
hledání a vytváření vlastní identity. Přítomnost vrstevnické skupiny může být
katalyzátorem projevů kritiky, odmítání či posměchu vůči nestandardnímu chování
druhých.
Pubescent má již hypoteticko-deduktivní schopnosti. Zde spočívá zrod
kritičnosti, která nemusí vycházet z analýzy reality, ale z jeho schopnosti
imaginace.
„Jedinec
potřebuje své introspekcí získané zkušenosti nějak kategorizovat a najít v nich
řád. Děje se tak nejčastěji sdílením pocitů s vrstevníky, zprostředkováním
zkušenosti pomocí uměleckých děl a vzácněji i rozhovorem s dospělým.“
Jedním z vývojových úkolů tohoto období je získání určité resilience
(odolnosti). Pojem resilience označuje odolnost vůči různým škodlivým vlivům;
je to schopnost i výsledek úspěšné adaptace, navzdory náročným nebo ohrožující
okolnostem. Pokud chceme resilienci vymezit široce, můžeme říci, že jde o
výsledek procesu dobré adaptace člověka na nepřízně života (traumata, tragédie,
anebo stres vyplývající z rodinných a vztahových problému v rodině anebo
související s vážnými zdravotními, pracovními nebo finančními problémy). Získat
resilienci znamená dokázat se „odrazit“ od těžkých zkušeností a jít dál.
Nejdůležitějším příspěvkem ke zdravému vývoji dítěte a podporou jeho
„dobrého startu“ je trávit s ním čas na bezpečném místě, bez ohrožení. Není tak
důležitá samotná aktivita (z tohoto hlediska není podstatné, zda jde o jízdu na
koni či hodinu baletu), ale způsob trávení času s dítětem, kdy může dítě
prožívat naši přítomnost, ochotu naslouchat, ocenit, vyslovit podporu. Udržení
pozitivní perspektivy života je klíčovým faktorem pro zdravý vývoj
člověka. Úkolem dospělých je pomáhat v
tomto procesu a doprovázet dítě, které vykročí na cestu dospívaní, aby mohlo
objevit a rozvíjet svou identitu, získat nezávislost a najít milované osoby i
mimo okruh své rodiny, najít směr profesní kariéry a hlavně najít své místo v
životě.
Další informace: KAPLÁNEK, M. (ed.). Volný
čas dětí staršího školního věku. Vybrané výsledky výzkumu volného času a
životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice.
České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2022.