Posláním pedagoga je role průvodcovská, má doprovázet v rozvoji.
Asi není pochyb o tom, že moderní pedagog nemá být gramofonovou deskou, která
přehrává staré informační songy, nemá být ani encyklopedií, která na dotaz
vrátí uživateli potřebné informace. Ať už jde o učitele, instruktora či lektora
zájmových aktivit, v první řadě musí myslet především na průvodcovské
poslání, i proto jsou tyto metodické listy koncipovány jako programové karty
pro průvodce – konkrétně vás chceme naučit doprovázet děti a mladé lidi
v rozvoji tzv. volnočasové
kompetence, tedy způsobilosti zodpovědně zacházet se svým volným časem.
Jedním z hlavních
poslání pedagoga je učit ostatní pracovat s takovými nástroji, které jim
pomůžou dosáhnout vlastních cílů. Jde tedy celkově o dva úkoly: pomoci nalézt
onen cíl a zvládnout práci s nástrojem, který nám pomůže daný cíl nalézt Někdy
je tím nástrojem schopnost se rozhodovat, jindy schopnost kriticky přemýšlet
nebo třeba analyzovat situaci. V metodických listech nabízíme takové
nástroje, které pomohou rozvíjet již zmíněnou kompetenci zacházet s volným
časem a to v různých edukačních prostředích…
Modře podbarvené karty jsou
zaměřené na první dílčí cíl v rozvoji volnočasové kompetence: poznat
význam volného času. Nemá totiž smysl učit se zodpovědně zacházet s volným
časem, pokud si neuvědomuji jeho význam. Oranžové metodické karty potom ukazují
možnosti, jak se s volným časem naučit zodpovědně zacházet.
Tuto metodiku nekoncipujeme
jen jako sbírku aktivit, které můžete jednoduše vzít a realizovat. Aktivity
vnímejte jako inspiraci, příklad toho, jak lze některou z dílčích
dovedností volnočasové kompetence rozvíjet.
Spíše než zahrnout množstvím aktivit, vás chceme naučit aktivity vytvářet
a modifikovat, promýšlet jejich účel zařazení do programu. Opět tedy jde o
dovednost naučit se ovládat nástroj; tím nástrojem jsou aktivity obsažené
v této metodice a tím, kdo je bere do ruky, má být tentokrát sám pedagog.
Bere je do ruky proto, aby prostřednictvím nich naučil ostatní pracovat.
Chceme,
aby tato metodika byla živý dílem. Každou z metodických karet proto
doplňujeme odkazy na jiné metodické publikace, knihy, filmy apod. a také dáváme
každému možnost metodiku dále dotvářet: pod
TÍMTO odkazem (https://forms.gle/wEXwpgWpm7GEkbEu6)
naleznete formulář umožňující vaši participaci při dalším doplňování aktivit.