Aplikace metod
zájmového vzdělávání ve školních družinách a školních klubech
Richard Macků
V září 2020 realizoval autor tohoto příspěvku dotazníkový výzkum zacílený
na zmapování metod využívaných v práci vychovatelů ve školní družině a na
způsoby práce s metodou hry ve stejném prostředí. Pro výzkum byla použita výše
popsaná baterie výukových metod dle Maňáka (srov. Tab. 1) terminologicky
upravená pro potřeby výše uvedených zařízení.
Výzkumný soubor nebyl tvořen prostřednictvím náhodného výběru. Žádost o
vyplnění dotazníku jsme zaslali 4155 ředitelům základních škol v ČR
s prosbou o sdílení mezi pracovníky školní družiny a školního klubu. Takto
jsme získali 582 plnohodnotně vyplněných dotazníků, ve kterých bylo zastoupeno 13
mužů a 569 žen s následujícími relevantními charakteristikami. S ohledem na
místo bydliště byla nejčetnější kategorie respondentů z vesnic – 211, tj. 36,2
%. Rovnoměrně pak byli zastoupeni respondenti z velkých měst (nad 100 tis.
obyvatel), menších měst (10 – 50 tis. obyvatel) a malých měst (do 10 tis.
obyvatel) – každá z těchto skupin respondentů byla zastoupena necelými
20 %. Podobně tomu bylo i z hlediska velikosti obce, kde se nachází
zařízení, v němž respondenti pracují. 441 respondentů (což je více než 75
% výzkumného souboru) pracovalo se skupinou o velikosti 21-30 osob, dalších 20
% respondentů pak se skupinou menší než 20 osob. Průměrný věk respondentů byl
45,2 let. Nečetnější skupinou zastoupenou v souboru však byli respondenti ve
věku 46 – 55 let, kteří tvořili 37 % všech respondentů
Z baterie nabízených metod respondenti nejčastěji uváděli manuální
činnosti (88 % respondentů je zařazuje pravidelně, a to velmi často nebo
často), pohybové činnosti (93,5 % je zařazuje pravidelně, a to velmi často) a
hra (95,4 % respondentů ji zařazuje pravidelně a to také většinou velmi často).
Méně často je užíván výklad a dramatizace, kterou většina respondentů používá
spíše nepravidelně. Užití dramatizace
také rozděluje jednotlivé skupiny respondentů (viz dále).
Obr. 1: Četnost využití metod
Jak se liší odpovědi respondentů dle věku? Krabicové grafy umožňují
porovnání na základě mediánu odpovědí respondentů na pětistupňové škále od 0 do
4 (tj. vůbec nevyužívám danou metodu – danou metodu používám velmi často).
Věkové kategorie jsou následující: do 25 let (1), 26-35 let (2), 36-45 (3),
46-55 (4) a více než 55 let (5). Vidíme na nich trochu překvapivě, že mladší
respondenti méně často používají dramatizaci, práci s knihou a texty a
také předvádění či jinou podobu metody názorné demonstrace. Tyto výsledky jsme
ověřovali pomocí statistických testů, konkrétně Kruskal-Wallisova testu. Na
hladině významnosti p < 0,05 jsme pro uvedené metody mohli zamítnout nulovou
hypotézu o tom, že medián zastoupení odpovědí respondentů na škále se
s ohledem na jejich věk nemění, tedy je shodný mezi všemi skupinami.
Obr. 2: Využití metod
Z uvedených výsledků je patrné, že ve školních družinách, potažmo ve
školních klubech, kde jsme šetření provedli, převládá tradiční uplatňování
metod, které odpovídá léty zažité programové skladbě činností v těchto
zařízeních.
Dominují manuální činnosti, zejména jde o činnosti výtvarné
(kreslení a malování, vytvářen koláží apod.). Přestože jde o činnosti, které
mohou rozvíjet hned několik klíčových kompetencí (kromě pracovní, také
kompetenci k řešení problémů, kompetenci k učení a snad i další), můžeme
vypozorovat spíše latentní cíl v podobě připomínání lidových zvyků a
obyčejů a opakování vývojově částečně poddimenzovaných znalostí o přírodě,
ročních obdobích apod. Pohybové činnosti mají často charakter
neřízené, tedy spontánní činnosti na hřišti, popř. během vycházky.
V případě řízených činností jde o opakování známých, ale oblíbených
pohybových her, podobně je tomu i u všech ostatních her.
Metody
otevřené práce s dětmi a mládeží
Anna Dudová
Pedagogika volného času v českém pojetí se spíše orientuje na organizované
volnočasové nabídky (zájmové vzdělávání, školní kluby a družiny, letní tábory),
a tím se liší od německé pedagogiky volného času, která se od začátku
soustředila spíše na tu část mladé populace, která se neúčastnila
institucionalizované mimoškolní výchovy.
V dokumentech MŠMT ČR nacházíme pro takovou oblast práce s dětmi a mládeží
výraz „spontánní činnost“. Ve vyhlášce o
zájmovém vzdělávání jsou jako jedna z možných forem zájmového vzdělávání
uvedeny „otevřené nabídky spontánních činností“.
Chceme-li zapojit děti, které se neúčastní organizované činnosti
(neorganizovaná mládež) a nemají moc možností k trávení volného času v bezpečném
prostředí, musíme vytvořit takovou nabídku, která bude volně přístupná, bez
evidence a bez finančních požadavků (poplatků). To se realizuje například ve
školním klubu anebo v otevřeném klubu ve středisku volného času. Pokud chceme
(třeba v návaznosti na školní výuku) strávit čas neformálně, ale současně
„pedagogicky“ (s pedagogickým cílem), jako třeba na víkendu, exkurzi,
prázdninách, školním výletě nebo projektu (orientační dny), ocitáme se v jiné
situaci než ve škole. Pokud hodláme „něco“ nabídnut dětem z „nepodnětného
prostředí“, bude nutné vytvořit takové nabídky, které nikoho neodradí – ani
náročností, ani cenou, ani přísnými pravidly. V tom případě vytvoříme
nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NZDM). Pro všechny uvedené činnosti
můžeme použít výraz otevřená práce s dětmi a mládeží. Tento výraz sice není u
nás ještě obvyklý, ale postupně se k nám dostává.
Není snadné najít pedagogické metody pro otevřenou práci s dětmi a mládeží.
Chceme zde stručně představit několik takových metod (informal education,
pedagogika sociálního prostoru, animace).
1 Informal
education
V českém pedagogickém prostředí se setkáváme s pojmem „informální
vzdělávání“, příp. „informální výchova“. Tímto výrazem se označuje výchova a
vzdělávání, které se realizuje mimo vzdělávací instituci. Ve Velké Británii se
však výraz „informal education“ používá také v jiném smyslu, tedy jako výchovný
přístup, při němž pedagog (informal educator) doprovází jednotlivce i skupiny v
procesu lidského zrání. Jedná se o metodu, které se užívá v sociálně
pedagogické práci s mladými lidmi v nebezpečí sociální exkluze, kteří se ve
většině zemí považují za osoby „odsunuté na okraj“ (marginalizovaní). Za tvůrce
této metody považujeme britské sociální pedagogy J. Jeffse a M. K. Smitha. Při vytváření této koncepce pedagogického
doprovázení vycházeli z myšlenek pragmatické pedagogiky, ve smyslu zásady
„learning by doing“.
Prostředkem a zčásti i cílem metody informal education je dialog.
Prostřednictvím dialogu se ze zážitků vytváří zkušenost. Na základě této
zkušenosti si mladý člověk rozšiřuje své pohledy na život a prostředí, v němž
žije (mikroprostředí i makroprostředí). Znamená to, že prostřednictvím dialogu
s informálním pedagogem se mladí lidé učí dialogu mezi sebou, a tak vytváří
malou skupinu s úzkými meziosobními vztahy (comunity). Při dialogu s
informálním pedagogem se mladí lidé učí reflektovat to, co prožili.
Informal education se soustředí na schopnost konverzace, a právě ta je
klíčová pro budování funkčních skupin Vzájemné pochopení hodnot a chování je
podmínkou pro participaci a demokracii ve skupině i v společnosti. Mezi hodnoty, s kterými pracují informální
pedagogové patří: pracovat pro blaho všech, respektovat jedinečnost a
důstojnost každého člověka, spravedlnost, svobodu a participaci při řešení
otázek, které ovlivňují jejich život, i samotný dialog.
Čím jsou informální pedagogové specifičtí? – Některé situace vyžadují
hlubší porozumění nebo širší škálu schopností a dovedností, než se nám dostává
v běžném životě. Skrze reflexe a školení se informální pedagogové stávají
specialisty na doprovázení v dialogu, tedy facilitátory skupin či rozhovorů s
jednotlivci. Mezi jejich schopnosti patří umístit dialog do centra jejich
činnosti, umí pracovat v širokém spektru různých prostředí – od škol až po
nákupní centra, hledají a vytvářejí či prohlubují situace, v nichž se mohou
lidé spontánně učit, bádat a rozšiřovat své zkušenosti, a nakonec učinit i
změny ve svém životě.
Informální pedagogové nezapomínají na budování spravedlivých a
demokratických vztahů a organizací, které umožní lidem participovat ve
společnosti.
2 Pedagogika
sociálního prostoru
Pedagogika sociálního prostoru by měla odpovídat na otázky: Jak pomoci
mladým lidem formovat svůj životní prostor, který je podmínkou pro úspěšné
zvládnutí života? Jak jim pomoci k převzetí odpovědnosti za vlastní činy? Jak
sladit vlastní zájmy a potřeby se zájmy a potřebami ostatních? Jak pomoci
k naplnění potřeby „mít vlastní prostor“? Jak dát příležitost mladým lidem
podílet se na rozhodnutí v komunitě? Východiskem pro toto pojetí se stala
myšlenka „přivlastnění“ (Aneignung).
Když se zamyslíme nad obsahem pojmu sociální prostor, úzce se nám propojí
se zkušeností volného času a skupiny, která nás obklopuje.
Pod pojmem sociální prostor rozumíme sociálně konstruovaný prostor, tedy
životní prostor, sociální prostředí, životní prostředí, kde probíhají procesy
sociálního rozvoje. Tento prostor nemusí mít své geografické hranice a
vymezení, nejde ani o čtvrť či část obce. Sociální prostor zahrnuje veškerá
prostředí, včetně prostoru virtuálního. Jedná se prostor, který mohou mladí lidé
využívat bez ohledu na svoji příslušnost a kde mají příležitost setkat se s
vrstevníky, společně trávit volný čas a aktivně se účastnit činností dle svých
vlastních schopností čí převzít iniciativu, např. prostřednictvím projektů a
nabídek aktivit.
Cílem pedagogiky sociálního prostoru je povzbudit a podpořit děti a mládež
v rozvoji sociálních vztahů a přivlastňování sociálního prostoru. Přivlastnění
sociálního prostoru je chápáno jako vývojový úkol dětí a mladých lidí, jehož
prostřednictvím se mladiství setkávají se sociálními hodnotami a normami, mohou
rozvíjet kompetence, své schopnosti jednat a rozvíjet identitu. Vypořádání se s
prostorově zprostředkovaným prostředím založeným na věku, pohlaví a životní
situaci umožňuje vzdělávací procesy.
V tomto prostředí získávají mladí lidé prostor, kde mohou společně pobývat,
něco zažít i sebe zažít, vyzkoušet si a učit se sociálním a komunikačním
dovednostem. K podpoře vývojových procesů a rozvoji mladých lidí tu dochází i
za přispění vrstevníků. Takový prostor otevírá možnost učení v různých
oblastech života (sociální učení). Předpokladem je svoboda a volnost, také
vzájemný respekt, zbavení se tlaku od primárních socializačních orgánů a
institucí. Vyzkoušet si nové a realizovat své nápady souvisí také s relaxací a
regenerací i s možností zažívat a prohlubovat mezilidské vztahy. Sociální
přivlastnění určitého prostředí umožňuje získání pozitivních participativních
zkušeností, podobně jako je tomu u komunitní práce. Využití socioprostorové
metody umožnuje vnímat a dokumentovat procesy v komunitě ve strukturované a
kontinuální formě. Intenzivní dialog a zkoumání pohledu dětí a dospívajících na
jejich životní prostory umožňuje rozvíjet a prosazovat vhodné možnosti
přivlastňování jak v práci s mládeží, tak ve veřejném prostoru. Sociálně
prostorová práce s mládeží umožňuje mladým lidem podílet se na rozhodování o
svém prostoru a naplnění času a jeho využití, nebo i na změně veřejného
prostoru, a tím podporuje pohodu, spokojenost a identifikaci s komunitou.
3 Animace
Animace – v pedagogickém smyslu –
nám ze svého základu nabízí jiné perspektivy. Pokud vycházíme z původního
významu slova anima, chápeme animaci jako oduševnění, přičemž v antické tradici
byl „dech“ (řec. pneuma = dech i duch) nejen projevem, ale i pramenem života.
Animace by tedy neměla být pouze oživením (k pohybu), ale oživením či
probuzením k (novému) životu, tedy k nové kvalitě života.
Podle polského pedagoga J. Kargula proces animace umožnuje změny osobnosti,
které se už během procesu animace projeví. Kargul shrnuje změny způsobené
animací v následující tabulce:
Tab. 1: Možnosti změny osobnosti v procesu animace
Ke změnám dochází v důsledku nově nabytých zkušeností o sobě i druhých
lidech, stejně jako o jevech a problémech životního a sociálního prostředí.
Dále také rozvojem dovedností a schopností využít a uplatnit nově získané
znalosti a kompetence. Změny se týkají oblasti myšlení, přístupu k sociálním
problémům, hierarchie hodnot, kde začínají nabývat na významu hodnoty jako
solidarita, pomoc druhým i angažovanost a zájem o svět kolem nás.
Můžeme hovořit o různých modelech animace (kulturní animace, sociálně
kulturní animace, divadelní animace, motivace k zábavě (v turistických
střediscích). Všechny tyto modely pracují s prvkem probuzení k aktivitě, dění v
životě člověka. Metody animace jsou specifické tím, že jedincům a skupinám
usnadňují přístup k tvořivému životu. Různé animační metody obsahují stejné
prvky, ale každá má trochu jiné priority. Například sociálně-kulturní animace
klade důraz na umožnění sociální participace, kulturní animace na skupinu jako
výchovné prostředí.
Za kolébku animace můžeme považovat Francii, kde se animace od 60. let
minulého století etabluje jako forma komunitní práce (l´animation
social-culturel), s důrazem na osobu animátora, tedy člověka, který objevuje,
probouzí a rozvíjí ve členech komunity jejich skrytý potenciál.
Cílem sociálně kulturní animace je angažovanost (inciativa) člověka ve své
kultuře a společnosti, po stránce sociální, politické či společenské. Důvodem
sociálně kulturních iniciativ byla vnitřní nejednota komunit, často vyloučených,
a jejich pasivita. Podstatou sociálně kulturního pojetí animace je především
podpora procesů sociální participace a posílení zapojení širokých vrstev
obyvatelstva na společenském a kulturním životě. Zaměřuje se na motivaci, podporu iniciativy a
aktivní účast na životě komunity.
V práci s mládeží může pedagogický a sociální pracovník použít sociálně
kulturní animaci k tomu, aby mladým lidem pomohl verbalizovat názory a
angažovat se pro zvolený politický směr. Participace na životě společnosti je totiž
současně cílem i prostředkem sociálně kulturní animace. V mládí člověk touží po
změnách a má vnitřní motivaci se pro ně angažovat. Mnohdy je tento potenciál
zatlačen do pozadí dospělými (společností) anebo zneužit k dosahování cizích
cílů (ideologie). Proto sociálně kulturní animace vede mladé lidi k tomu, aby
uskutečňovali to, co je pro ně důležité, a včas rozeznali nebezpečí zneužití.
Myšlenka animace se v 70. letech rozšířila po celé západní Evropě. V
Německu tuto myšlenku převzal Opaschowski, jeden ze zakladatelů pedagogiky
volného času, a začal ji propagovat jako metodu pedagogiky volného času. Nazval
ji „freizeitkulturelle Animation“ (animace volnočasové kultury). Opaschowski viděl v animaci možnost, jak nabízet
konkrétní principy pro výchovnou práci v rámci otevřené práce s mládeží (Offene
Jugendarbeit) ve volném čase. Mezi
základní metody pedagogiky volného času proto zařadil tzv. komunikativní
animaci.
Podobně jako propagátoři animace ve Francii považoval v té době (70. a 80.
léta) také Opaschowski animaci za metodu kulturní práce s lidovými vrstvami.
Jedna jeho kniha nese název Einführung in die freizeitkulturelle
Breitenarbeit, což zřetelně dokládá jeho
zaměření na poskytnutí možnosti rozvoje širokým masám společnosti.
Ze stejného zdroje – francouzské sociálně kulturní animace – vycházel také
italský psycholog M. Pollo, který se pokusil použít myšlenku animace v
salesiánském výchovném prostředí. Protože v jeho pojetí byla cílem animace
enkulturace, nazval výchovný směr animace l´animazione culturale (kulturní
animace). Kulturní animaci Pollo, prezentuje jako způsob života a postoj vedený
láskou k životu, která se ukazuje ve víře v možnosti rozvoje každého člověka i
celé společnosti.
Pro Polla je kulturní animace metodou, která umožnuje výchovně doprovázet
skupiny mladých lidí na cestě k dospělosti.
Tato cesta má jasnou vizi, pro niž Pollo používá pojem „životní projekt“
(progetto di vita); jedná se o určitou představu o vlastní budoucnosti. Pro Polla je důležité chápat lidský život v kontextu
plynutí času. Mladý člověk by měl dospět do stavu, kdy bude vědět, odkud
vychází a kam směřuje.
Další informace k tématům: časopis Sociální
pedagogika, č. 2/2021, dostupné online: https://soced.cz/wp-content/uploads/2021/11/Socialni%20Pedagogika_Social%20Education_9(2)_2021.pdf